tirsdag 4. mars 2008

Oppskrift på Fiasko?


I en av oppgavene til torsdag 6.mars kunne vi skrive en kommentar til en artikkel som interesserte oss på enten Dagbladet, VG eller Aftenposten sine nettsider.

Så hvilken artikkel var det som interesserte meg mest? Den siste tiden har livet mitt egentlig bare handlet om revy. Det har gått utover fritiden min og ikke minst skole og lekser. Sandvikarevyen 2008 (faktisk Sandvika Videregående Skoles aller første revy) "Oppskrift på fiasko" hadde premiere onsdag 27. februar, en dag jeg aldri kommer til å glemme.

I hele vinterferien har vi omtrent bodd på skolen, selv om vi ikke fikk lov av rektor å sove der, og jobbet med revyen. Tidlig om morgen til sent om kvelden, ja til og med natten, var vi og jobbet til vi ble utslitte. Så dermed var alle kjempe spente på hvordan premieren kom til å gå, noe det har blitt delte meninger om i etterkant.

Nesten fiasko var det vi kunne lese på Aftenpostens sider dagen etter premieren. Slitne og kleine (etter både premiere + fest) sto vi opp og ble møtt med en kritikk til de grader fra Aftenpostens journalist Zakia Ahmed Akkouh.

"Har du noen gang opplevd å bli så pinlig berørt på andres vegne at du ikke vet om du skal le eller gråte? Hvis ikke, kommer du trolig til å sitte med denne følelsen under et par av numrene i Sandvikarevyen."

Dette var åpningsordene til artikkelen, så da jeg leste dette tenkte jeg meg at resten ikke kom til å være så veldig lovende.
Sketsjene våre er de det er mest snakk om her. Som danser i revyen, tror jeg nok ikke jeg hadde det værst da jeg leste dette, men provosert, det ble jeg!

Det første det sies noe om her er strømbruddet som skjedde tidlig i første akt. Dette var faktisk ikke et vanlig strømbrudd, men faktisk et mål om en sabotsasje fra noen elever i 3.klasse, noe de faktisk fikk til. Jeg har aldri opplevd å vært så flau og ydmyket som det jeg var i det øyeblikket det kom gråtende revysjefer bak scenen og sa noe sånn som at "det er hverken lyd eller lys på scenen!" midt under en sketsj. Heldigvis fikk vi ordnet det fort, men vi slet fortsatt litt med tekniske problemer under deler av revyen. Dette er jo aldri positivt, men jeg tror nok Aftenposten hadde endret litt holdning hvis de hadde visst at dette var planlagt av noen elever.

Det jeg reagerte mest på er at journalisten skriver at vi: "harselerer med funksjonshemmede, innvandrere og homofile."
Jeg regner med at de da sikter mest til vår siste sketsj som heter "De gamle er eldst". Denne handler om b-gjengen som har havnet på gamlehjem og fortsatt lever i sine gamle dager og leker gjengkrig på gamlehjemmet. Vi harselerer hverken med funksjonshemmede eller innvandrere her, hvis det er noen vi harselerer med i denne sketsjen så er det isåfall b-gjengen og eldre. Jeg mener ikke at dette er bedre, men revyhumor er revyhumor og en revyanmelder bør skjønne at vi ikke vil noe vondt med det vi fremfører. I tillegg mister man litt respekten til anmelderen når vedkommende faktisk går iløpet av denne sketsjen og da ikke ser helheten av revyen vår.

Likevel gir Aftenposten oss en 4'er, selv med den kritikken de ga oss. Jeg ville trodd at en slik anmeldelse ville vært god for en 2'er, men heldig for oss at det ikke var det vi fikk.

Jeg har vært veldig kritisk til denne anmeldelsen, selv om jeg kan gå med på noe av det den sier, men det er bare måten ting er formulert på og terningkastet i forhold til anmeldelsen som jeg reagerte litt på.

Men de skryter jo litt da, spesiellt av bandet, noe de fortjener for det var utrolig bra! I tillegg sier de at andre akten var opptur i forhold til første akten, og det kan jeg faktisk si meg enig i.
Jeg ble egentlig litt deppa etter å ha lest denne anmeldelsen første gang forrige uke, men når jeg leser den nå i etterkant skjønner jeg litt mer av hva de mener, men det betyr ikke at jeg er enig i det de sier. Var unødvendig å starte anmeldelsen som de gjorde også.

Derimot fikk vi mye skryt av Budstikka som også ga oss 4, men med en langt bedre anmeldelse!

Håper ingen blir fornermet av min kommentar til Aftenpostens artikkel, men tenkte jeg kunne påpeke at det nye bilde som er som bakrunn på overskriften til bloggen min, er tatt av Aftenposten og er av oss når vi danser på revyen!

Så nesten fiasko, sier du? Tror ikke det ass, selv om det har vært en slitsom tid med revyen, er det faktisk noe av det morsomste jeg har vært med på og noe jeg aldri kommer til å glemme!<3





Ingen kommentarer: