fredag 21. mars 2008

Mannen som elsket Yngve

Torsdag 13.mars var vi på skolekino med klassen i Sandvika og så den norske filmen "Mannen som elsket Yngve", regissert av Stian Kristiansen og basert på en roman av Tore Renberg, produksjonår er 2008.

Handlingen foregår i 1989 i det Berlinmuren falller, og vi følger noen ungdommer som går på Kongsgård Videregående Skole i Stavanger. Hovedsakelig følger vi en gutt ved navn Jarle Klepp.

Jarle er en gutt som har alt han kan ønske seg, den perfekte kjæresten Katrine, og bandet Mattias Rust Band som han nettopp har startet med bestevennen Helge og en annen venn. De jobber hardt med å få bandet til å bli bra og Katrine er til stor hjelp.

For Jarle er det bandet som betyr alt helt til det en dag starter en ny gutt i klassen som heter Yngve. Da forandrer livet til Jarle seg totalt. Det er nemlig noe meget spesielt med denne Yngve som Jarle ikke klarer å få interessen bort fra. Yngve får Jarle til å gjøre ting han egentlig hater, sånn som å høre på Japan og spille tennis. Tilslutt tilbringer han så mye tid med Yngve at han begynner å svikte venner, familie og kjæresten. Hva er det han egentlig vil? Dette får vi vite når vi ser filmen.

Jeg likte denne filmen utrolig godt, en av de beste norske filmene jeg noen gang har sett. Grunnen er nok måten de har fått alvorlige temaer til å bli morsomme med humoristiske innspill og kommentarer. Men hovedgrunnen tror jeg rett og slett er Rolf Kristian Larsen, han som spiller Jarle Klepp. Han spiller rollen som Jarle utrolig bra og på en måte slik at du blir godt kjent med rollen. I tilleg synes jeg Arthur Berning har gjort en meget god jobb med rollen som Helge. Jeg lo meg skakk flere ganger av denne Helge og det var bare denne sammensetningen mellom Jarle og Helge som var utrolig komisk men samtidig bra. Ida Elise Broch og Ole Christoffer Ertvaag gjorde også to ypperlige jobber i rollene som Katrine og Yngve.

Jeg synes det var bra at denne filmen tok opp homofili på slutten av 80-tallet, for temaet var kanskje ikke så sentralt på den tiden som den er nå.
Alt i alt synes jeg denne filmen var kjempe bra og anbefaler alle og se den!


Her ser vi Arthur Berning som Helge og Rolf Kristian Larsen som Jarle.

Ingen kommentarer: