mandag 11. februar 2008

Den lille løvetannen

Dette er et dikt jeg har funnet på Norsk Skoleforum (skoleforum.no), skrevet av en ungdomsskoleelev som heter "Dani".
http://www.skoleforum.com/stiler/dikt/det.aspx?id=5076


DEN LILLE LØVETANNEN

Jeg klipper gresset annenhver uke, og sliter som bare det.

I den store ville jungelen kjemper løvetannen i vred.

Klipp etter klipp reiser den seg mot solen,
han gir ikke opp før han er tatt vekk fra jorden.

Han er den første som reiser og rekker mot solen,
og bruker enhver bit av den frodige jorden.

han kjemper for livet og gir seg ikke,
han viser oss mennesker livets virkelige styrke


Vi føder, vi lever og noen bøyer hodet lett,
mens den lille løvetannen viser oss hva som er rett.


Dette diktet synes jeg var veldig fint og søtt skrevet.

Det handler om at man aldri må miste håpet og gi opp uansett hvor lei man blir. I mange situasjoner er dette vanskelig og det er flere som mister motet og treffer bunnen, noe som er like trist å høre om. Noen blir der nede og kommer seg dessverre aldri opp, men de fleste klarer å reise seg igjen og stråle som bare det akkurat som en løvetann.

Jeg synes det var veldig smart og gjennomtenkt å bruke en løvetann som eksempel i dette diktet. Det kunne selvsagt vært formulert litt annerledes, men bra til å være fra ungdomsskolen!

Som sagt, et søtt dikt som jeg tenkte jeg kunne dele med bloggere der ute:)

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Godt valg. Kjenner du Alf Prøysens vise om løvetannen? Den er også veldig fin, og har samme tema.

Julie Alexandra sa...

ja når du sier det så husker jeg den!:)