tirsdag 22. april 2008

Halldis Moren Vesaas


I forrige norsktime ble vi delt inn i grupper og fikk i oppgave om å finne stoff om forskjellige lyrikere. Min gruppe fikk da Halldis moren Vesaas, og vi fikk lov å bruke noen timer til å forberede oss, for så å ha en fem minutter lang presentasjon.

Halldis Moren Vesaas ble født 18. november 1907 i Trysil. Hun er mest kjent for å være lyriker. Temaene i diktene hennes var som regel om kvinnen og hennes opplevelser og følelser gjennom faser i livet.
I 1931 møtte Halldis forfatteren Tarjei Vesaas, gjennom en venn som het Mikkjel Fønhus. De kjente begge til hverandres forfatterskap. Da de fant tonen umiddelbart innledet de et langdistanseforhold. Men i 1934 giftet de seg og bosatte seg på en gård i Vinje i Telemark. I 1935 fikk de sønnen Olav og fire år senere kom datteren Guri til verden.

Vesaas døde 8. september 1995 i Oslo.

Dette var et kort utdrag om lyrikeren vi hadde om, det var mer stoff men det har de andre på gruppen min lagret på sine pc'er, så nå fikk dere bare en liten smakebit:)

Jeg synes det var interessant å jobbe på denne måten, fordi nå jobbet vi med tidspress noe som gjorde at vi konsentrerte oss mer i tillegg til at vi faktisk tok til oss, og lærte stoffet.

Kildene vi hovedsakelig brukte var Wikipedia og lyrikerens egen side.

Da tenkte jeg at jeg kunne avslutte med et lite dikt av Halldis Moren Vesaas:


Til livet

Mitt liv, eg lovar deg høgt og dyrt:
Ikkje før døden det vil
sloknar min brennande elskhug til
deg,
og gleda: å høyre deg til.
Og svaret ditt kling ifrå alt eg ser
og høyrer ved dag og natt,
i alt det du gjer meg, i alt som skjer:
Eg elskar, eg elskar deg att!

Ingen kommentarer: